021-37823000

درباره لیبل پرینتر

لیبل پرینتر یا چاپگر برچسب (به انگلیسی: Label Printer) یک پرینتر کامپیوتری است که با اتصال به یک PC عمل چاپ را بر روی لیبل چسب دار یا کارت استوک (تگ) انجام می‌دهد. طیف گسترده‌ای از مواد بر چسبی، نظیر کاغذ و مواد پلیمر مصنوعی در لیبل پرینتر به کار می‌رود.

البته لیبل پرینترهایی نیز هستند که خود دارای صفحه کلید و نمایشگر می‌باشد و به صورت مستقل عمل می‌کند (بدون اتصال به PC) که اغلب لیبل ساز نامیده می‌شود و در صنایع محدودی کاربرد دارند.

لیبل پرینترها با پرینترهای معمولی متفاوت هستند زیرا نیازمند مکانیزم‌های خاص تغذیه کاغذ هستند تا لیبل های رولی یا صفحات برش خورده و تا شده (Fanfold) را به کار گیرند.

شیوه رایج برای اتصال لیبل پرینترها شامل پورت های سریال RS-232، USB ، Parallel , Ethernet و انواع مختلف روش‌های بی سیم می‌باشد.

لیبل پرینترها کاربردهای وسیعی در صنایع مخالف دارند در واقع هر محصولی با هر مدل بسته بندی نیازمند الصاق یک نوع لیبل می باشد. این اطلاعات می تواند منحصر به همان محصول (متغیر) و یا کلی باشد.

 

مکانیزم لیبل پرینتر

مکانیزم‌ اصلی چاپ در پرینترهای لیبل، به صورت حرارتی می باشد.

دیتا یا فایل طراحی شده در نرم افزار طراحی لیبل پس از انتقال به لیبل پرینتر توسط هد دستگاه به ریبون (مانند کارتریج در پرینترهای لیزری) و متعاقباً بر روی لیبل چاپ می شوند. البته از آنجایی که مکانیزم چاپ بر اساس انتقال حرارت می باشد، امکان استفاده از لیبل های حرارتی بدون نیاز به ریبون نیز امکانپذیر می باشد.

 

انواع لیبل پرینتر

لیبل پرینترهای رومیزی:

معمولاً برای کارهای سبک تا متوسط  طراحی شده‌است ، نهایت سرعت چاپ این مدلها حدود 4 یا 5 اینچ بر ثانیه می باشد.

این نوع لیبل پرینترها بی صدا و ارزان قیمت هستند و برای تیراژ کمتر از حدود 1000 عدد لیبل در روز با سایز متوسط مناسب می باشند.

لیبل پرینترهای نیمه صتعی:

این مدل دارای ظرفیت بیشتری برای لیبل و همچنین سرعت بالاتری نسبت به پرینترهای رومیزی دارد.

ماکزیمم سرعت در این مدلها حدود 7 اینچ بر ثانیه می باشد. امکان اعمال تنظیمات از طریق پنل روی دستگاه نیز امکانپذیر می باشد.

لیبل پرینترهای صنعتی:

که برای کارهای سنگین با تیراژ بالا، کارکرد مداوم در انبارها، مراکز توزیع و کارخانجات طراحی شده‌است.

میانگین نهایت سرعت چاپ (بستگی به مدل و برند دستگاه) حدود 15 اینچ بر پانیه می باشد. بدنه و قطعات فلزی، امکانات ارتباطی بیشتر، از ویژگی های این مدل می باشد.

عرض دهانه چاپ: 

خروجی پرینترها در اندازه های 2 ، 4 ، 6 و 8 اینچ می باشد.

مدل 2 اینچ بسیار محدود فقط برای مدلهای رومیزی برای چاپ لیبل با کاربردهای خاص مانند تیکت و مچ بندهای بیمارستانی ارائه می شود.

عرض دهانه 4 اینچ بیسترین کاربرد را زمینه های مختلف دارد و اکثر پرینترهای رومیزی ، نمیه صنعتی و صنعتی تحت برندهای مختلف در دنیا

با خروجی لیبل 4 اینچ تولید می شوند. پرینترها با خروجی 6 و 8 اینچ فقط برای سری صنعتی ارائه و زمانی که یک محصول در ابعاد بزرگ نیاز به یک لیبل متناسب داشته باشد (مانند لیبل روی بشکه ، پالت ، ورق های فولادی) استقاده می گردد.

نرم افزار چاپ

یک نرم افزار کامپیوتری است که بر روی یک کامپیوتر شخصی معمولی اجرا می‌شود و برای انجام طراحی مورد نیاز و چاپ آن استفاده می گردد.

این نرم افزار می‌تواند با استفاده از درایورهای پرینتر موجود در سیستم عامل یا درایورهای جاسازی شده در نرم افزار به چاپگر دسترسی داشته باشد.

از امکانات نرم افزار چاپ لیبل می توان به ایجاد بارکد بر اساس استاندارهای تعریف شده ، انواع اطلاعات متغیر مانند سریال با امکان تعریف چگونگی ترتیب چاپ آن ،ارتباط به دیتابیس با اطلاعات متغیر و یونیک ، چاپ هر گونه لوگو و Text اشاره کرد.

شرکت سیناپ نمایندگی فروش محصولات Zebra و Godex و همچنین ارائه دهنده خدمات پشتیبانی آنها در کشور می باشد.

اشتراک گذاری این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات پیشنهادی