021-37823000

استفاده از تکنولوژی بارکد  در مراکز درمانی

بیمارستان ها یکی از مکان‌های پر رفت وآمد و امنیتی دردنیا، هستند که افراد زیادی در آن حضور دارند. به همین دلیل، کنترل مناسب دسترسی افراد مختلف در بیمارستان‌ها و همچنین مدیریت بازدیدکنندگان باعث افزایش کارایی و بالا رفتن کیفیت خدمات بیمارستان ها می شود. امروزه بسیاری از بیمارستان‌های جدید استفاده از تکنولوژی‌های مدرن مانند بارکد را در دستور کار خود قرار داده اند.

مزایای استفاده از بارکدها

راهکار های  شناسایی بیماران در سال های گذشته  بسیار پیچیده شده است، حدود 70 درصد از بیمارستان‌ها معتقدند که استفاده دستبندهای دارای بارکد می‌تواند روش مؤثر و کم خطایی برای شناسایی بیماران باشد و فرایند استفاده از بارکد و بارکد خوان (هند هلد) شناسایی بیماران و خدمات‌دهی به آنها را بهبود می‌بخشد و منجر  به افزایش کارایی کارکنان، ایمنی بیمار وکاهش خطر شناسایی  در محیط های درمانی میشود.

لیبل های دارای بارکد می‌توانند تمامی  اطلاعات بیمار را در خود داشته باشد. نکته دیگر در مورد اطلاعات بارکدها به پایداری اطلاعات آنها برمی‌گردد، این به این معناست که  اطلاعات این بارکدها ثابت هستند و امکان حذف آنها وجود ندارد. البته بارکدها با سرعت بالاتری نوشته می‌شوند.

مزایای استفاده از   بارکد شناسایی  در مراکز درمانی تقریباً برای همه مشخص شده است. در ادامه به  چند مورد از خدمات درمانی  و تأثیر بارکد بر روی آنها اشاره میکنیم.

4

2

تکنولوژی بارکد در آزمایشگاه و شناسایی دارو

با توجه به  تحقیقات صورت گرفته در  مراکز درمانی، استفاده از تکنولوژی بارکد روی نمونه‌های آزمایشگاهی و لیبل زدن داروها می‌تواند تا 80 درصد خطاهای جمع‌آوری نمونه‌ها را از بین ببرد و خطاهای موجود را کاهش ‌دهد. شاخص‌هایی مانند تاریخ گردآوری، زمان آزمایش، کاربر، شخص آزمایش‌شونده، آزمایش‌های موردنیاز، خصوصیات دارو و نحوه استفاده از آنها به کمک لیبل پرینتر  بر روی بارکد درج میشود و اشتباهات مربوط به ناخوانا بودن خط را به طور کامل برطرف میکند.

شناسایی کارمندان

تولید بارکد به  مراکز درمانی امکان این را میدهد که محیطی امن را با ارائه کارت‌های شناسایی با ویژگی‌های امنیتی پیشرفته ایجاد کنند. بارکدهای دوبعدی مقادیر قابل‌توجهی از اطلاعات را در خود ذخیره میکنند،

این تکنولوژی به بیماران نیز  احساس راحتی وامنیت بیشتری  میدهد، و به کمک تکنولوژی بارکد اطمینان آنها به بیمارستان‌ها و پرسنل آن بیشتر می‌شود. در این مورد بیمارستان‌ها می‌توانند از تجهیزات مختلفی استفاده کنند ومعرفی پرسنل بیمارستان را به شکل بهتری انجام دهند.

3

شناسه دار کردن تجهیزات پزشکی بیمارستان

با کمک لیبل دار کردن تجهیزات پزشکی و  استفاده از بارکد می‌توان به‌راحتی اطلاعات دستگاه مشخص کرد. در حال حاضر بسیاری از بیمارستان‌های دنیا از این تکنیک استفاده می‌کنند و بیشتر آنها از کشورهای پیشرفته هستند.

دلیل  اصلی استفاده از بارکد در مراکز درمانی، جلوگیری از خرابی و بهبود مدیریت لوازم موجود است. با توجه به قیمت بالای تجهیزات پزشکی حساسیت زیادی رو آنها وجود دارد ؛ به همین دلیل مراقبت از آنها یک امر ضروری است. استفاده از تکنولوژی بارکد علاوه بر کاهش هزینه‌های جاری بیمارستان باعث انلاین شدن آمار لحظه ای تجهیزات  در بیمارستان میشود. پرداخت هزینه‌های هنگفت باعث می‌شود که کیفیت بالا و اصلی بودن تجهیزات اولویت بالایی داشته باشد. بنا براین با  استفاده ازتکنولوژی بارکد میتوان اصلی بودن دستگاه و اطلاعات تجهیزات به‌راحتی در دسترس پرسنل قرار گیرد.

چرا بعضی از مراکز درمانی از تکنولوژی بارکد استفاده نمیکنند

استفاده از تکنولوژی های جدید مانند بارکد در مراکز درمانی ، با چالش‌هایی نیز همراه است که مدیران  بیمارستان‌ها و سازمان‌های بهداشت و درمان تمایل چندانی به استفاده از آنها نشان نمی‌دهند. طبق تحقیقات صورت گرفته برای استفاده از تکنولوژی بارکد  ممکن است سه مانع وجود داشته باشد که بررسی می شود: هزینه‌ پیاده سازی، مقاومت کارکنان و خطاهای ورود دیتا.

تکنولوژی بارکد اسکنر طوری طراحی شده است که میتواند  به‌خوبی تمامی این موانع را رد می‌کند. ازلحاظ هزینه، بارکدها هزینه بالایی ندارند و درج اطلاعات بر روی آنها چندان سخت نیست. از طرفی تجهیزات بیمارستان گران هستند و در مقابل، هزینه تکنولوژی بارکد بسیار ارزان است، پس انتخاب بارکد از این لحاظ مشکلی ایجاد نمی‌کند.

یکی دیگر از مشکلات فناوری‌ها به مقاومت کارکنان برمی‌گردد. اصولاً بارکدها بر روی کاغذهای منعطف چاپ می‌شوند که نصب آسانی دارند و استفاده از آنها بسیار آسان است، پس مقاومت خاصی از کارکنان نسبت به استفاده از بارکد وجود نخواهد داشت. در تکنولوژی بارکد احتمال خطا در ورود داده بسیار پایین است و کمتر از یک در 3 میلیون برآورد شده است.

اشتراک گذاری این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات پیشنهادی