021-37823000

انبارداری مبتنی بر فناوری بارکد

یکی از بخش های مهم بکارگیری فن آوری بارکد در صنعت، بخش انبار می باشد.معمولا تنوع نمایش کاراکتر های بارکد به تعداد ۱۲۸ کاراکتر (حرف، عدد و علائم) را شامل می شود. سیستم های مبتنی بر بارکد که از سخت افزارهایی نظیر چاپگرهای لیبل، اسکنرها (بارکد خوان) و موبایل کامپیوترهای صنعتی تشکیل می شود، جهت ثبت و دریافت اطلاعات کالاهای مختلف کاربرد دارد.

به دلیل قابلیت منحصر بفرد بودن شماره سریال هر بارکد، انبار مبتنی بر فن آوری بارکد، دارای کالاهایی با ردیابی مختلف سریالی خواهد بود (حتی کالاهایی از یک نوع). به این معنی که تمامی کالاهای بارکددار حتی با توجه به همسان بودن مشخصات از هر نظر، هر کدام سوابق جداگانه در انبار، خواهند داشت. این امر در عمل به آگاهی از ریز اطلاعات کالا، چه در ورود و یا خروج و چه در بحث انبارگردانی ها و اخذ گزارشات دقیق موجودی کمک می نماید.

سیستم مکانیزه عملیات انبار بر مبنای فن آوری بارکدینگ کالا، با حذف عملیات دستی و سرعت بخشیدن به امور انبارداری موجب ایجاد صحت بیشتر در اطلاعات مربوط به کالاهای ورودی به انبار می گردد و هم چنین امکان مغایرت در موجودی انبار و خطا در ثبت تقریبا به صفر می رسد و تنها با خواندن بارکد هر کالا، می توان مشخصات کلی آن کالا و سوابق آن را استخراج نمود.

هر قلم از کالاها در ابتدای ورود به انبار پس از تخصیص یک سریال منحصر بفرد در قالب بارکد، توسط دستگاه موبایل کامپیوتر قرائت شده و وارد سیستم می گردد (رسید انبار و اضافه شدن به موجودی انبار) و می توان کالا را آدرس دهی نمود، جهت خروج کالا از انبار نیز لازم است تا طبق درخواست کالا تحویلی به انبار، انباردار نسبت به تحویل اقدام نماید و به دلیل ثبت در لحظه تحویل توسط دستگاه های موبایل کامپیوتر یا بارکد خوان، حواله انبار صادر و آمار موجودی به صورت دقیق، بدون خطا قابل گزارش گیری خواهد بود.

 سیستم جانمایی(Location): بهره گیری از سیستم جانمایی (Location یکی از مزایای مهم استفاده از تکنولوژی بارکد در انبارها می باشد. پس از آن که هر کالا و یا محصول کد بارکد مخصوص به خود را دریافت نمود باید در انبار، نیز در جای مناسب و تعیین شده ای قرار بگیرد، این امکان وجود خواهد داشت که سیستم مکان یک کالا را گزارش و به محض اسکن نمودن لیبل بارکد هر کالا مکان قرارگیری آن کالا مشخص و به عنوان یکی از سوابق آن کالا در سیستم ثبت می گردد.

گردش موجودی فیزیکی: با توجه به هر صنعت، روند اجرایی سیستم انبار، اعم از ورود و یا خروج کالا متفاوت می باشد، از دیگر امکانات قابل بهره برداری در انبارهای مبتنی بر فن آوری بارکد آن است که می توان از اصول چیدمان و تحویل دهی استاندارد FEFO/LIFO/FIFO استفاده نمود. برای این منظور با توجه به سریال های مربوط به هر بارکد و مشخصات تولیدی هر کالا، گردش موجودی مشخص می باشد.

امکان ردیابی: سیستم بارکد به دلیل اینکه هر برای قلم کالا به صورت منحصر بفرد می باشد، امکان ردیابی کالای خارج شده از انبار به مقصد مراکز تولید (در طول تولید) یا مراکز هزینه تا پس از خروج محصول از کارخانه را دارد و کالا را می توان در هر جای سازمان شناسایی و ردیابی نمود.

بخشی از مزایا و امکانات استفاده از سیستم بارکد:

– افزایش سرعت و دقت در ورود اطلاعات.

– به حداقل رساندن خطاهای عملیاتی و اطلاعاتی.

– کلیه اطلاعات مختص به موجودی انبار، به صورت، دقیق، بدون خطا و با سرعت بالا قابل دسترس خواهد بود.

– با ثبت دقیق شماره سریال های وارده و صادره در هر لحظه موجودی تعدادی و ریالی انبار به قیمت خرید و یا میانگین آن در بازه های زمانی مختلف، قابل بررسی خواهد بود.

– امکان شناسایی و ردیابی محصول در انبار و خارج شده از انبار پس از فروش.

– انبارگردانی بسیار سریع و آسان.

– امکان تهیه برگ های خروجی (حواله) اقلام به صورت الکترونیکی و چاپ آن جهت بارگیری.

– امکان تهیه بازخورد اطلاعاتی به صورت فایل برای استفاده در سیستم های تدارکات، مالی و فروش.

نحوه الصاق بارکد روی کالاهایی که بارکد ندارند:

۱- می توان با چاپ بارکد کالا روی لیبل یا کارت شناسایی کالا بصورت مستقیم هنگام تنظیم کارت شناسایی کالا این کار را انجام داد.

۲ –  می توان با یک دستگاه پرینتر مخصوص بنام لیبل پرینتر ( Label Printer ) و تهیه کاغذ مخصوص آن که این پرینتر اقدام به چاپ بارکد روی لیبل برچسب دار کوچک نموده و می توان لیبل را روی کالا برچسب کالا الصاق نمود. البته با تهیه دستگاه لیبل پرینتر و کاغذ لیبل مناسب میتوان مشخصات کالا، شماره سریال، تاریخ تولید، تاریخ انقضاء، مشخصات فنی و یا هرگونه اطلاعات شناسایی کالا دیگر مربوط بر روی برچسبها چاپ و روی محصول یا کالا نصب کرد.توجه باید داشت که لیبل پرینترها انواع رومیزی و صنعتی داشته و با توجه به تعداد چاپ در ماه یا روز و عرضه دهانه پرینت نسبت به تهیه کردن لیبل پرینتر مناسب اقدام نمود.

اشتراک گذاری این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات پیشنهادی